Verschillende kosmologische en filosofische systemen beogen de relatie tussen natuur, mens en God weer te geven. Maar wat voor structuur kiezen we om de elementen van ons psychische leven te verduidelijken? En wel zo, dat je er ook iets mee kunt doen in de beoefening van je spiritualiteit?
“Ken uzelf” stond gebeiteld in het fronton van de tempel van Apollo in Delphi, de centrale heilige plaats in het oude Griekenland, waar ook het orakel sprak. Aïvanhov zegt hierover: “Wie is die ‘uzelf’ die we moeten kennen? Gaat het over ons karakter, onze zwakheden, onze gebreken en onze kwaliteiten? Welnee, dat is wel nuttige kennis, maar volstrekt onvoldoende. Zichzelf kennen betekent zich bewust worden van de verschillende lichamen waaruit we zijn opgebouwd, van het meest compacte tot het meest subtiele, van de principes die deze lichamen bezielen, van de behoeften die ze ons laten ervaren en de bewustzijnstoestanden die ermee overeenstemmen.”
Schema
Aïvanhov bedient zich daarbij van de volgende indeling: geest, ziel, intellect, gevoel, wil (fysiek lichaam). Vervolgens vraagt hij zich af, op de hem kenmerkende ‘gezond verstand’ wijze, wat het ideaal van elk element is, wat voor voeding het daarvoor nodig heeft, welke prijs het daarvoor moet betalen en wat je ten behoeve daarvan voor activiteit kunt verrichten. Een voorbeeld: ons fysieke lichaam heeft als ideaal dat het gezond wil zijn, levenskracht wil uitstralen. Het voedt zich met fruit, groente, brood enz. Daar heeft het geld voor nodig en tot slot moet je daarvoor in actie komen. Op overeenkomstige wijze benadert Meester Aïvanhov elk psychisch en geestelijk aspect in ons.
Dit is terug te vinden in een schema, dat duidelijk laat zien hoe je kunt werken met de verschillende principes die zich in jou bevinden. Aïvanhov: “Wie leert om met al zijn lichamen bewust te werken, elke dag, zal eens de volheid bezitten”.
Deze pocket licht toe wat eerst raadselachtig was. Wat dacht je van de dubbele beweging van de ziel in ons psychische leven en hoe de Hebreeuwse letter Aleph dit symboliseert? Ook wordt aandacht besteed aan het al eeuwen durende dispuut tussen de exacte wetenschapper en de meer mystieke medemens. Want wiens kijk op de werkelijkheid is de juiste? Aïvanhov bepleit een derde weg, die uitstijgt boven beide visies op het leven...